Members on Board

“Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pohon epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu gemar bermain-main di sekitar pohon epal ini setiap hari.Dia memanjat pohon tersebut, memetik serta memakan epal sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia beristirahat lalu terlelap di perdu pohon epal tersebut. Anak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pohon epal itu juga menyukai anak tersebut.

Masa berlalu…

Anak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan masanya setiap hari bermain di sekitar pohon epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang kepada pohon epall tersebut dengan wajah yang sedih. “Marilah bermain-mainlah di sekitarku,” ajak pohon epal itu.” Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau,” jawab remaja itu.” Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya,” tambah remaja itu dengan nada yang sedih.Lalu pohon epal itu berkata, “

Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada padaku. Juallah untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau inginkan.”

Remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal dipohon itu dan pergi dari situ. Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pohon epal itu merasa sedih. Masa berlalu…Suatu hari, remaja itu kembali. Dia semakin dewasa.

Pohon epal itu merasa gembira.”Marilah bermain-mainlah di sekitarku,” ajak pohon epal itu.”Aku tiada waktu untuk bermain. Aku terpaksa bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk keluargaku. Bolehkah kau menolongku?” Tanya anak itu.”

Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah. Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya.” Pohon epal itu memberikan cadangan.Lalu, remaja yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pohon epal itu dan pergi dengan gembiranya. Pohon epal itu pun turut gembira tetapi kemudiannya merasa sedih kerana remaja itu tidak kembali lagi selepas itu.

Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pohon epal itu. Dia sebenarnya adalah anak lelaki yang pernah bermain-main dengan pohon epal itu. Dia telah matang dan dewasa.”Marilah bermain-mainlah di sekitarku,” ajak pohon epal itu.” Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi anak lelaki yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar. Malangnya, aku tidak mempunyai boat. Bolehkah kau menolongku?” tanya lelaki itu.”

Aku tidak mempunyai boat untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pohon ini untuk dijadikan boat. Kau akan dapat belayar dengan gembira,” kata pohon epal itu.Lelaki itu merasa amat gembira dan menebang batangpohon apel itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengangembiranya dan tidak kembali lagi selepas itu. Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pohon epal itu. Dia adalah anak lelaki yang pernah bermain di sekitar pohon apelitu.”

Maafkan aku. Aku tidak ada apa-apa lagi untuk diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk kau buat rumah, batangku untuk kau buat boat. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati…” kata pohon epal itu dengan nada pilu.”

Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang pohonmu kerana aku tidak berupaya untuk belayar lagi, aku merasa lelah dan ingin istirahat,” jawab lelaki tuaitu.”

Jika begitu, istirahatlah di perduku,” kata pohon epal itu.Lalu lelaki tua itu duduk beristirahat di perdu pohon epal itu dan beristirahat.

Sebenarnya, pohon epal yang dimaksudkan didalam cerita itu adalah kedua-dua ibu bapa kita. Bila kita masih muda, kita suka bermain dengan mereka.Ketika kita meningkat remaja, kita perlukan bantuan mereka untuk meneruskan hidup. Kita tinggalkan mereka,dan hanya kembali meminta pertolongan apabila kita didalam kesusahan. Namun begitu, mereka tetap menolong kita dan melakukan apa saja asalkan kita bahagia dan gembira dalam hidup.Anda mungkin terfikir bahwa anak lelaki itu bersikapkejam terhadap pohon epal itu, tetapi fikirkanlah, itu hakikatnya bagaimana kebanyakan anak-anak masa kini melayan ibu bapa mereka. Hargailah jasa ibu bapa kepada kita. Jangan hanya kita menghargai mereka semasa menyambut hari ibu dan hari bapa setiap tahun.”



Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Hai reader’s~~hehe..

Cemburu??hmm, apa yg sy cemburu ni???bahaya ni....hahaha..semua org pun mesti ada perasaan cemburu kan?kan?kan? hehe..sama ada cemburu yg baik atau pun yg tak baik..tp cemburu sy ni cemburu yg baik..bukan cemburu buta...haha

Anugerah org yg paling dicemburui, calon-calonnya adalah:-

1) Sharifah Nur Hazimah Wan Mohamad

2) Norhazleen Johansah

3) Nurazzahra Atiqah Azhar

4) Mohd Nazreen Zainul

Semua pun kawan rapat sy...ntahla sejak kebelakangan ni sy selalu je nak cemburu dgn dorg...then sy pun fikir nak jd jgk mcm dorg..tp bila fikir balik mana blh sy jd mcm dorg kan??ingat senang ke??haha..rambut sama hitam, hati lain2..haha..perangai semua tak sama...tp tak perlu la tau apa yg sy cemburu kan dgn dorg tu..biar sy je yg simpan..hehe..jgn risau ye korg semua..sy tak cemburu yg tak baik...dan jgn risau, sy tak kan apa2 kan korg..hehehe...sy rompak korg semua je satu hari nnt..hahahahaha~~gurau jerrr...setiap org sy cemburu lain2..Ipah lain, Leen lain, Zahra lain...semua pun tak sama...tp.........ssshhhhhhhh!!!! RAHSIA~~hahaha..rahsia ttp rahsia~~ :p apa yg penting skrg, sy sayang semua kawan sy~~thanks for always being by my side...hehe =) dan pemenang utk anugerah ini adalah....eerrmmm...tak tau..korg pilih la sendiri...hihi...INGAT!!!! Satu hari nnt sy akan rompak korg satu2..hahahahahaha~~


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Assalamualaikum semua~~apa khabar??harap anda sihat walafiat..hehe..

*******

Abah: nnt kalau kakak kahwin, tema garden..warna coklat..

Saya: hah??aik??mcm mana tau kakak nak tema tu??hehe

Abah: tau la..hahaha (nada bergurau..)yang penting skrg study dulu..dapatkan degree then sambung master...then klu nak kahwin, kahwin laa...

Saya: hehehe...???( napa tetiba abah ckp mcm tu??calon pun blm ada lg..haha)

*******

Dialog kat atas tu apa yg abah sy ckp sblm ni..hehe..apa yg abah sy ckp tu mmg betul..kata org,anak dara umur klu dah 20 thn mmg kena ckp pasal kahwin kan??haha..tp bkn bermakna kena kahwin, tp kena tau umur mcm ni la keinginan nak kahwin tu membuak-buak..betul tak??klu lelaki pun mcm tu jgk, tp tak la semua..majoriti pmpn la yg ada keinginan tinggi nak kahwin di usia mcm ni...haha..sy?? sy mmg la nak kahwin, tp bkn skrg...mcm abah ckp, belajar selagi termampu...InsyaAllah...akan ditunaikan jika ada rezeki..klu kahwin awal2, rasanya lepas tu tak bebas dah kan??bg sy laa...bkn sy kata kahwin awal tak bgs..ada jgk bgsny..tu semua jodoh yg ditentukan oleh Allah swt..ada seorang kawan sy kata, dia tak percaya pasal jodoh ni...sy cuba terangkan kat dia apa yg termampu..lg pun sy ni klu bab agama ni tak la hebat sgt..setakat yg asas tu tau la..tak semestinya org yg kita suka atau org yg kita cinta tu jodoh kita..blh jgk jodoh kita dr musuh sendiri kan..kawan sy ckp kat sy, yg dia tak layak nak suka org tu...sbb pmpn tu tak suka kat dia..hmmm, klu sy, sy dah nmpk sgt yg dia berputus asa...klu soal jodoh ni mmg Allah dah tentukan, tp kita sendiri yg kena berusaha..bukannya terus menyerah..kita tak perlu nak fikir sgt sapa jodoh kita...jgn terlalu memilih perfections..nobody’s perfect in this world..klu dah jodoh dgn org yg berkulit hitam atau org cacat ke.. kita kena terima jgk kan...mgkn jodoh kita ada kelebihan apa yg kita kurang..betul tak?? Hehe..semua manusia kat dunia ni ada jodoh masing2...Cuma cepat atau lambat jodoh kita tu...

Ada org yg belum berpunya pulak, sibuk sgt nak cari pasangan couple...risau dia blm ada pasangan, padahal kwn dia dah ada...dia pun tak nak kalah jgk..hahaha...tp sy bkn ketegori mcm tu...haha..klu sy, klu dah suka terus kahwin...tak pyh couple...buat masa skrg, kita hanya perlu kenal hati budi dia, tak pyh nak couple..buang masa..takut2 org yg kita couple tu bukan jodoh kita..hah sendiri yg nganga nnt..bru tau...hahaha...dah byk dah sy jumpa org mcm ni...mcm takda org lain kat dunia ni..bg dia sorg tu jelah buah hati dia..aduyai~~dia sendiri yg kecewa..that’s why la...bukankah couple tu HARAM??? Tp msh jgk yg bercouple..sy tak nak komen apa2..tepuk dada, tanya iman..bak kata Nabil Raja Lawak, lu pikir la sendiri~~ ecececeh~~sy bercakap mcm dah tau semua je..hahaha..seriously, sy tak pernah ada couple...dr sekolah pun takda..dlu2 time sekolah rendah, minat sorg lelaki tu adalah..minat je..tp tak penah ckp pun..haha, org kata puppy love..biasalah bila hormon dah mula berubah kan..hehe..skrg umur dah nak masuk 20 thn, hormon pun berubah jd lebih serius..hahaha~~tp malas nak pikir semua tu...baik pikir nak pg oversea ke..haha..lg best...sy still nak kebebasan...tak nak terikat dgn sesiapa kecuali dgn family...sbb bila dah kahwin itulah yg kekal selamanya...dah mmg terikat...hehe..klu ada yg terasa dgn apa yg sy ckp ni, sy minta maaf ea...bukan dgn niat nak bt korg terasa, tp sbg iktibar utk sy dan yg lain2..sekali lg sy minta maaf byk2...that’s all for now...take care =)


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Hai...


Mesti semua tau kan drama Nora Elena?? drama ni baru je habis semalam..mmg ramai penonton Nora Elena..sy pun suka tgk cerita ni...

ini sinopsis cerita ni...ambil dr website lain ( Sinopsis Drama Nora Elena )

Sepuluh tahun yang lalu, kesucian Nora Elena dinodai. Andai masa boleh diulang kembali, pasti jiwanya tidak punah. Tapi dia sedar, takdir hidup tidak memihak kepada sesiapa. Saiful Idham, tunangnya pergi kerana tragedi ini. Tiba-tiba muncul Seth menawarkan diri utk menjadi suaminya. Nora Elena keliru…

Ternyata doa Seth dimakbulkan. Sepuluh tahun dia menjejaki gadis itu. Nora Elena, cinta yang bermula dari pandang pertama. Namun kenyataan tidak seindah impian. Hangatnya asmara Seth, namun hanya dia yang terbakar sendiri. Rasa cinta isterinya tidak dapat disentuh walaupun hakikatnya mereka berkongsi ranjang yang sama. Jiwa lelakinya merintih. Nora Elena bagai bayang-bayang yang tidak dapat dipegang.

“Hakikatnya, aku suami dan kamu isteri. Perkahwinan ini adalah simpulan mati. Hanya maut yang akan memisahkan kita berdua.” tegas Seth.

Tapi mengapa Elena menjadi wanita asing dalam perkahwinan ini? Rahsia yang selama ini disimpan kemas akhirnya terbongkar. Sebenarnya… Sethlah lelaki durjana itu. Menodainya atas alasan kerana kasihnya yang suci! Benarkah?

Lelaki adalah nafas hidup dan wanita adalah nadi jiwa… saling memerlukan dan mencintai. Dan cinta itu maknanya saling memberi dan menerima. Nora Elena akhirnya reda menerima Seth. Dia tidak akan menoleh lagi kerana lelaki itulah syurganya di akhirat nanti.


Cite ni jgk diadaptasi dari novel Kasih Yang Suci oleh Meen Zulaikha...tp sy blm pernah baca lg novel ni...seriously sy tak minat nak baca novel cinta..sy suka tgk drama cinta je..hahahaha..klu baca mesti ngantok..haha, pelik kan??? hehe..apa2 pun drama ni mmg best bila hero Aaron Aziz digandingkan dgn heroin Siti Saleha..mmg mantap la lakonan dorg..hehe..

Thats's all..nyte semua, assalamualaikum =)


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Assalamualaikum...

Apa khabar anda semua?? sihat?? harap2 semua sihat...sy, Alhamdulillah sihat je..skrg cuti2 kat KL..bosan!!! hahaha~~nape bosan??padahal cuti..haha...seriously mesti korg ingat sy jalan2 kn??? klu nak tau sy tak jalan2 pun kat KL ni!!! hahaha..duduk rumah je tau..mana tak bosan...duduk hadap komputer je...dah mata empat, lama2 tambah juling!! hik3..lapar pun tak rasa dah..tu la penangan teknologi sekarang..hehe

Actually, bukan tu yg sy nak cerita..If you we're in my shoes, what would you do? how you would deal with this situation... just a simple question, tp mesti ramai yg akan keluar dgn jawapan yg berlainan kan?? each everyone of us has different thought and different ways to solve their own problems..setiap org pun akan berdepan dgn masalah..ada segelintir yg hanya tahu nak menyakitkan hati org lain... dia tak tahu mcm mana rasany bla dia ditempat org tu kan??dia hanya tahu bercakap je..cuba dia bayangkan bila dia yg berada kat tempat org tu, mesti cara berfikir dia jgk sama dgn org tu kan...cuba bayangkan kasut..kasut milik A tak sama dengan kasut milik B, jd mana mungkin mereka dapat menukar sesama sendiri kasut tu kan?? mgkn sempit atau longar..mcm tu jgk la bila manusia menghadapi masalah, kita tak dapat nak berada di tempat org yg mengalami masalah tu..kita hanya blh bg cara utk dia menghadapi situasi tu..betul tak?? tp klu kita cuba utk menyelesaikan masalah tu, mgkn sebaliknya yg akan berlaku..bukan semua masalah org kita kena tolong..hanya jika mereka minta pertolongan dr kita...klu kita cuba selesaikn, takut plak mereka akan kata "sibuk je awk nih" or "mind your own business!!" Kita tak berhak nak selesaikan masalah org,kita cuma boleh bg nasihat atau jalan penyelesaian..selebihnya terpulang pd org tersebut samada nak ikut atau tak...

hmmm...cukup la smpi cni..hehehe..renung2kan..
Assalamuaikum dan selamat malam semua =)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO



Nice poem to ponder =)

I want you to remember
Those good old days
Those days of happiness
When everything went your way

I want you to cherish these memories
I don't want you to let them go
And I hope they make you happy
As they did so long ago

I wish I could comfort you
Shield you from life's pain
I wish I could just give you everything
You definitely deserve something to gain

You've always told me not to give up
Well here is a lesson for you
If you ever need me, call
That is all you have to do

You've been through so much these days
I'm sure God has something planned out
But in order to see it
You cannot be blinded by doubt

So help me help you
Tell me everything you're going through
Let go of all these troubles
Because the more you hold on the more it doubles

Please, I can see your smile fading
I can hear your voice crack
You may not be near
But you know I got your back

In the past I wasn't always there
Give me a chance this time
I swear on my life I'll be right beside you
To save the emptiness in your mind

With your heart so fragile
With your soul so true
This is a tribute
To the one and only you

So smile your gorgeous smile
Walk with your chin held high
Get up off the ground
Don't let your dreams die

by: Chris


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Hi everybody, sorry for the late update of my blog..haha~~doesn't have idea to write..and here it is..

Every single one of us on this planet suffers in some way. Doesn’t matter if you’re rich or poor, male or female, white or black. As my friend tells me, “it’s part of our contract in being born. We have to suffer.” Some people seem to experience much greater personal tragedies than others but we all have painful issues we have to live through. Right?? It is part of life on this planet.

Suffering can happen in thousands of different ways and whether it takes place in the form of abuse (physical or mental), people cheating on us, loved ones dying on us, parents not loving us enough, car accidents or even losing our jobs, it doesn’t really matter in that we’re all affected by it at some point or at many points during our lives. Suffering is whatever causes us great emotional upheaval and we all have to go through it.

The difference is how we deal with our suffering and whether we're able to move on to emotional healing. We can deal with our pain or we can let it slowly destroy us. An important part of gaining confidence is to “let go” of our suffering and have the courage to move on and be the whole person we know we can be.

You are the only one who has the power to let the past go and to move on with your life. It doesn’t matter what anyone else says or does, only you have the power to take control of your life. It is incredibly empowering when you get to the stage when the past does not control your future anymore. You are relieved of your burden of anger freeing you from your previous self destructive behaviour. You may find at this point that you are able to help others who are going through the exact same thing you did. You have gotten your life back!!! You are liberated from the past and you are finally truly free. You have gained unbelievable confidence in yourself and the world around you. You have moved beyond suffering. It is one of the greatest lessons we can learn during our lifetime.

That's all from me..have a nice day..bye!! =)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO