Members on Board

Assalamualaikum kawan2...emmm agak lama jgk tak post something dkt blog ni..huhu..satu sbb xda idea nak tulis and kongsi apa..dua..busy sangat..esok my last paper exam..hehe..sempat lagi blogging kan? haha release tension sekejap dgn berceloteh dkt cni..blh kan??? sy tgk dkt post fb, twiter semua happy dah hbs exam lagi2 yg dah final year as a degree student kan...emmm sy blm hbs lg ok..esok last paper..25 hb Jun plak my presentation FYP...a little bit nervous (not a little actually..haha)..so perjuangan masih lg kena diteruskan..hehe..so sy nak kongsi sikit pasal macam mna nak jd seorang MUSLIM yg berjaya..lepas dah hbs belajar (oppsss proses belajar xpernah hbs ye kwn2..selagi kita masih hidup selagi tu byk benda yg kita xtau), so lepas ni masing2 akan bawa haluan sendiri..ada yg kerja, ada yg sambung master, PhD, ada yg kahwin jgk kannn..hehehe..ni artikel yg sy baca td dkt iluvislam...sy copy paste jelah ye...hehe..tak salah pun copy paste ilmu ni...kita kongsi sama2 kannn...jomm kita baca sikit...moga dpt manfaat bersama =)


Setiap kali mendapat nikmat
Jarang ku sedari itu pemberianMu
Terkadang rasa itu kerana
Segala usaha dan penat lelah ku sahaja

“Yes! Dapat keputusan cemerlang..berbaloi pun usaha aku selama ni.”
Bagi seorang yang tidak jelas niat dan fikrahnya dalam menuntut ilmu, mungkin inilah yang akan terpacul keluar daripada mulutnya apabila mencapai nikmat kejayaan. Merasakan bahawa kejayaannya itu datang daripada penat lelahnya sendiri. Seperti bait-bait yang tersusun di awalnya.
Jarang sekali kita bersyukur…

Bagi seorang Muslim yang jelas niat dan matlamat dalam menuntut ilmu, apabila kejayaan dicapai, maka mereka akan meletakkan kembali kejayaan itu ‘datang dari Allah SWT’. Dan rasa bangga, takbur, sombong dan riak itu akan cuba dilempar ‘berbatu-batu’ jauhnya daripada diri mereka.
Tak ku lupa kepada Allah
Tempat kembali segala masalah
Perlu diketahui bahawa segala apa yang kita kecapi ini merupakan milik Allah SWT. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Munafiqun ayat 8;
” … Padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi Rasulnya serta bagi orang-orang yang beriman , akan tetapi orang-orang munafiq itu tidak tahu mengetahui (hakikat yang sebenar)”
Bila dipuji kejayaan kita
Sebenarnya bukan milik kita
Oleh itu sedarlah sentiasa
Semua itu dari Allah SWT
Hati gembira terasa bahagia
Itulah tanda nikmat dariNya
Ingat Allah SWT bersyukurlah padaNya
Wajiblah kita lafazkan Alhamdulillah
Dan dalam realiti kita mengejar kejayaan dunia dan akhirat ini, kita bukan hanya setakat perlu berusaha. Tetapi kita juga perlu ‘meminta’. Apa yang dimaksudkan dengan meminta di sini. Ya! Maksudnya adalah memohon doa kepada Allah SWT. Hal ini kerana Allah SWT sentiasa menerima doa kita dan sentiasa berada hampir dengan hamba-ham baNya yang meminta kepadaNya.

Apabila jalan dirasa gelap, ketahuilah sinar cahaya masih jauh perlu dikejar…
Allah SWT itu tidak jauh daripada setiap hambaNya. Yang menjadikan Allah itu jauh daripada kita ialah diri kita sendiri. Hati yang tidak merasai kewujudan dan rahmat Allah serta kefahaman yang tidak betul terhadap agama selalu menjauhkan perasaan manusia daripada Allah SWT.
Sentiasalah bangun, berdoa dan memohon kepadaNya kerana Allah SWT itu suka kepada hamba-hamba yang meminta kepadaNya.
Dan yang paling penting, kejayaan kita itu hakikatnya biarlah menyumbang kepada Islam itu sendiri. Jadikanlah diri kita sebagai hamba-hamba yang bersyukur.

#moga kita berjaya menjadi Muslim yg sebenar-benarnya disisi Allah SWT..okey laa got to go now...study for the last paper..doakan saya ye kawan2 semua...all the best...sentiasalah bersyukur atas nikmat yg Allah bg dkt kita...nnt sy post lg apa2 yg menarik..hehe Assalamualaikum =)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

0 Ekor Rama-Rama Berbicara: