Members on Board



Assalamualaikum....

tadaaaaaaaaa!!!!! ^_____^

Steam Boat In The House~~


hehe..time study mcm2 la benda nak di buat..hari ni dgn housemate2 sekalian masak steam boat..just a simple steam boat..hostel style la katakan...hehe..anyway mmg sedappppp..nyummmy!!! ^_^


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Luqman Hakim adalah seorang genius yang disebut dalam al-Quran. Kisah beliau diabadikan dalam sebuah surah bernama Luqman, yang mengandungi 34 ayat.
Tuhan memaklumkan dalam ayat 12 surah Luqman,
"Sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya) "Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)."
Apakah itu hikmah? Hikmah sering dikaitkan dengan sifat arif dan bijaksana. Ia dimiliki oleh orang berilmu, namun tidak semua orang berilmu memilikinya.
Menurut penulis Ruh al-Bayan, hikmah adalah ketepatan dalam memilih yang benar dengan lisan, ketepatan dalam berfikir dengan bantuan anggota badan dan ketepatan bergerak dengan anggota badan. Sekiranya berbicara, Luqman berbicara dengan hikmah. Sekiranya berfikir, beliau berfikir dengan hikmah dan sekiranya bergerak, beliau bergerak dengan hikmah juga.
Ramai orang bertanya kepadanya, "Daripada siapa tuan mempelajari hikmah?" Jawab Luqman,"Saya mempelajari hikmah daripada orang-orang bodoh, dan orang-orang bodoh. Saya melihat ada cacat pada diri mereka lalu saya berusaha menjauhinya."
Thomas Edison adalah seorang inventor yang berjaya mencipta mentol lampu pada tahun 1879. Sebelum itu 9999 cubaannya tidak berjaya. Namun kata beliau,"Saya tidak gagal. Saya berjaya menemui 9999 cara yang tidak menghasilkan mentol lampu." Dalam cubaannya yang ke-10,000 barulah mentol lampu beliau menyala.

Kata bijak pandai, kehebatan seorang pemikir terletak pada kemampuannya meneka dengan tepat hasil sesuatu tindakan. Itu adalah salah satu ciri hikmah. Sebab itulah pemikir yang hebat secara tepat sentiasa berjaya menghasilkan sesuatu. Bagaimanakah cara kita dapat meneka secara tepat apa yang akan berlaku? Salah satu caranya ialah melihat apa yang sudah berjaya dan apa yang tidak.
Namun dalam kes Thomas Edison, didapati ada lebih banyak cara yang tidak betul berbanding cara yang betul, dengan nisbah 9999:1.
Dalam hidup, boleh jadi yang lebih penting ialah berusaha meninggalkan apa-apa yang tidak betul, bukannya lebih mencuba apa-apa yang kita sangka betul.
Luqman Hakim menjadi bijak dengan melihat kebodohan pada orang lain dan kemudian berusaha tidak melakukannya. Beliau sudah melihat sesuatu yang bodoh, lalu berusaha supaya dirinya tidak mengulang kebodohan itu.
Dalam kes Thomas Edison, beliau juga tidak mengulang kesilapan. Namun 9999 kesilapan itu terpaksa dilaluinya sendiri terlebih dahulu. Boleh jadi sebelum itu, tiada sesiapa pernah cuba mencipta mentol lampu. Jadi Thomas Edison tidak dapat belajar daripada kesilapan orang itu. (Boleh jadi juga sebelum itu kitab cara-cara mencipta mentol lampu sudah ada, namun telah dibakar oleh orang-orang Mongol).
Apapun, Thomas Edison terpaksa menghabiskan masanya bagi melalui 9999 kesilapan sambil berusaha tidak mengulang 9999 kesilapannya sendiri itu. Sehinggalah pada suatu hari beliau berjaya menemui satu cara yang betul. Nasib baik usianya panjang. Beliau berjaya menyudahkan 10,000 eksperimen.
Nasib kita mungkin tidak sebaik Thomas. Boleh jadi tempoh usia kita tidak panjang. Maut sentiasa mengikut kita di belakang. Setiap hari ia semakin dekat. Masa kita semakin kurang, jadi kita perlu bijak memanfaatkan apa yang sedikit.
Meneladani Luqman Hakim, genius yang disebut dalam al-Quran, lebih baik kita belajar daripada orang, dengan tidak mengulanginya kebodohan mereka. Jangan juga kita jadi seperti Thomas Edison yang terpaksa belajar daripada kesilapannya sendiri.
Pada pendapat saya, boleh jadi itu antara kebaikannya alim ulamak menasihatkan kita supaya berguru dengan orang. Tidak cukup hanya berguru dengan buku.
Manusia itu sentiasa belajar. Guru yang terbaik sudah tentulah orang yang bijaksana dan berhikmah. Kerana mereka sentiasa belajar daripada kesilapan orang dan kesilapan mereka sendiri.



Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum....

lama jgk tak update blog yg sy syg ni...di awal semester 5 dah update...ni penghujung sem bru nak update balik...hehehe..xda masa pulak nak update...blh dikira dgn jari kot brapa kali buka blog ni..rasanya bru 3 kali sepanjang semester ni..hahaha...xkisahlah.....so busy busy and busy with assignments and final year project..

So, now its almost at the end of the year 2012...therefore???? Final exams is on the New Year 2013..hahaha...New Year with Exams!!!! its feeling like wohooooo...time flies quickly like a spiderman..hahaha...skrg ni dah pun minggu ulangkaji...emmm I need to struggle harder to achieves my target for this semester...




I wish all my friends all the best for the upcoming final exams!!! trust yourself that you can do it better from the last semester...Take care everyone..have a nice study week..Good luck!!! Assalamualaikum :)
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO



Bismillahirrahmanirrahim...segala puji bagiMu Ya Allah,alhamdulillah masih diberi kesempatan dan kesihatan untuk berkongsi ^_^

Ada orang tanya,kalau orang buat jahat dengan kita,apa yang perlu kita buat?hee..ikut hati memang belasah balik je.Tapi itu gaya orang yang tak bertamadun dan gaya orang yang tak ada agama.Orang yang bertamadun dan beragama tak begitu cara tindakannya.

Seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mempunyai beberapa orang kerabat,yang hubungan aku rapat dengan mereka tetapi mereka memutuskannya.Aku berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berperangai buruk kepadaku,aku bersabar menghadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikapku itu adalah bodoh." Kemudian baginda menjawab, "Sekiranya benar seperti mana yang engkau katakan itu maka seolah2 engkau menyuap mereka dengan abu yang panas,sedangkan engkau sentiasa mendapat pertolongan daripada Allah s.w.t selama mana engkau berada didalam kebenaran atas perkara yang demikian itu." -Hadis Muslim-

Nampak tu?Nabi tak suruh balas balik,tapi teruskan berbuat baik sebab dengan berbuat begitu kita akan sentiasa mendapat pertolongan Allah.Eh,tak nampak pun.Memanglah kadang2 kita tak tahu yang kita dapat bantuan tu sebab kita berbuat baik kepaa orang yang jahat kepada kita.Kifarah tu,tapi kita tak perasan.Contohnya,motor kita pancit.Tiba2 ada apek berhenti. "haiya,achai.taya u mancit ka?" Tiba2 je dia bersusah payah tolong kita.Padahal tak ada kena mengena pun.Apek lag..hehehe...

Itu mungkin bantuan Allah yang Allah turunkan untuk kita hasil daripada berbuat baik terus pada orang yang jahat pada kita,mana kita tahu kan?hee..Jadi,teruskan berbuat baik.Kalau ada orang kutuk kita,katalah TERIMA KASIH sebab bagi aku pahala FREE dan katalah nak lagi...nak lagi..hik3.. :p

Rasulullah s.a.w bersabda "Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata,'Saya dengan orang,jika mereka berbuat baik,nescaya saya berbuat baik.Dan jika mereka berbuat jahat,nescaya saya berbuat jahat.'Tetapi biasakan diri kamu,jika orang berbuat baik maka berbuat baiklah dan jika mereka berbuat jahat,elakkanlah kejahatan mereka." -Hadis Tirmidzi-

Dalam hidup ni kita memang akan jumpa orang yang jahat dengan kita,padahal kita kenal dia pun tak,berkawan pun tak apa lagi nak bermusuh.Tiba2 dia lancarkan perang keatas kita.Kalau betul2 perang tak apalah,ini dia hantar peluru berpandu guna alam siber.Dalam laman sosial habis dikutuk2nya kita.Macamlah kita ni tak ada emak,ayah,adik beradik,macamlah kita ni tak pernah buat baik,macamlah kita ni jahat sangat..(kisah benar saya kaji dalam laman sesawang ni)hee...

Orang yang begini sebenarnya sakit.Kesian.Usah buang masa anda melayan orang yang macam ni.Cuma tumpukan perhatian anda pada apa yang anda buat,anda akan berjaya.Kalau anda layan,anda akan hilang fokus,hujungnya tak membawa apa2.

Tengoklah orang yang rajin kutuk kita tu apa yang dia ada? Kadang2 mereka saja cari kesalahan anda yang kecil untuk dibesar2kan supaya orang yang sempat nak tengok kesalahan dia pula.Itulah manusia.Jangan terkejut kalau orang yang berbuat begitu pada anda adalah orang yang anda hormati,kadang2 orang yang berlagak baik ni lagi jahat daripada penjahat.Tapi,tak semua begitu ya..sesetengah sahaja. :p

Moral of the story,eh.speaking pulak..hehe,kesimpulannya ikutlah saranan Nabi s.a.w tadi.Apa dia?Biasakan diri kamu,jika orang berbuat baik maka berbuat baiklah dan jika mereka berbuat jahat maka elakkanlah kejahatan mereka..selamat beramal semua,assalamualaikum ^___^

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum...

wahh dah lama tak update my lovely blog yg comel nih kan...(perasan pulak..hahaha)

NOW I'M OFFICIALLY A FINAL YEAR STUDENT!!!


hehehe...tak sangka kan..pejam celik pejam celik...dah masuk thn ketiga di UNIMAS...cepat masa berlalu..maaflah bru ada kesempatan nak update..yelah busy dgn final year project lg..now my proposal in progress..bkn senang nak bt research project ni..byk dugaan..tp yang penting kena hadapi dgn tenang dan sentiasa senyum apa pun jua halangan yg dtg..

#okey..got to go now...menyempat blogging jap...xblh nak merepek panjang2..hehe..kena edit balik my proposal..hehe..pray 4 my success ya..take care, Assalamualaikum :)
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO








♥ Ketika hati seorang muslimah terluka, 

ia akan menghapus air mata nya dengan imannya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia akan menguatkan hatinya dengan ilmunya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
hari-hari nya akan ia penuhi dengan semangat perubahan lebih baik pada dirinya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia menari dalam do’a permohonan ampunnya terhadap Tuhannya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
wajah kusutnya tetap terlihat indah bagi dunia

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
bibir merahnya menyimpulkan senyuman untuk hidupnya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
matanya basah oleh lembutnya hatinya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
dunia nya terasa akan berlanjut dan ia harus tegar

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
jiwa lembutnya sampaikan ketenangan pada hati kecilnya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
akal dan hatinya hadir untuk menanti kesadarannya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
tangannya ia pergunakan seperti kebiasaannya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
tak akan ada perubahan dalam dirinya oleh hal-hal yang tidak berguna

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
ia gunakan kesadarannya tuk menjaga perasaan orang sekitarnya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
air matanya dijadikan do’a untuk keselamatan orang yang melukainya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
jari-jemarinya bergerak untuk tetap menolong orang lain tanpa beban di hatinya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
hidupnya tetap menjadi kebahagiaan bagi orang sekitarnya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
jalan panjang didepan matanya tetap diharunginya

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka,
kepercayaan dirinya tetap tak akan luluh

♥ Ketika hati seorang muslimah terluka, ia dan dirinya
♥♥ TETAP MENJADI MUSLIMAH…
♥♥ TETAP MENJADI WANITA SOLEHAH…
♥♥ TETAP MENJADI WANITA YANG TERHORMAT…
♥♥ TETAP MENJADI HAMBA ALLAH YANG MAHA AGUNG…

" Yaa Rabbi sudilah pandang daku ,Terangi jalan gelap ini, Jangan biarkan daku terus sendiri, Mencari mendaki jalan berduri… "

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum semua....


One month Challenge completed...another one month challenge..hehehe :)

Pejam celik, pejam celik dah sebulan dah praktikal di negeri orang..hehe, tak sabarnye nak habiskan praktikal ni...tak sabar nak balik Sabah, nak balik rumah...seriously sangatttt rindukan abah ibu...huhu..bila ada sorang supervisor tny, mesti rindu mak bah kan??? tetiba air mata mengalir...tak tau nak ckp apa..mmg rindu sgt...Alhamdulillah dah sebulan complete praktikal....tinggal lagi sebulan...hari ni pun dah hari ke-4 umat Islam berpuasa...Alhamdulilah...seronok mmg seronok tp lg seronok berbuka puasa bersama keluarga tercinta...tp semua ni sy kena hadapi demi sebuah ilmu...berjauhan dgn keluarga adalah stu perkara yg perlu dibiasakan dlm diri...

#apapun Selamat menyambut bulan Ramadhan yg mulia..moga amal ibadat kita sentiasa bertambah dari hari ke hari...perbanyakkan amal ibadat dr bt perkara yg sia-sia...perbanyakkan juga baca Al-Quran ye kawan2~~ Assalamualaikum :)
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamulaikum..


Selamat menyambut bulan Ramadhan yg mulia kawan2!!! moga Ramadhan kali ini lebih baik dr sebelumnya..InsyaAllah :) 

Jom dating dgn Ramadhan!!! 

Perbualan telefon dgn abah & ibu...

Abah: org Kluang ada yg cantik2 kah??
sy: emmm ada kali..knp?? 
Abah: kakak tolong carikan satu lagi utk abah...hahaha(ketawa bergurau)
sy: hahaha...btl bah abah ni??? nnt ibu jelessss...kan ibu??
Ibu: nda tau la abah tu...kihkihkih
Abah: naaa merah suda muka ibu tu..hahaha

#suka jak abah sakat ibu mcm tu...hehehe..tp seronok bila dgr dorg gurau2 mcm tu..rasa bahagia..rasa rindu terubat jgk :') Selamat menyambut Ramadhan Abah, Ibu, Hafiz..KAKAK SAYANG SEMUA ♥

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

CERITA TENTANG JULAI..................

*dah bulan Sya'ban...lebih kurg 19 hari lg nak puasa dahhhhh...tak sabo nak sambut bulan Ramadhan ^_^

*perbanyakkan amalan bulan ni...sbg persediaan menyambut bulan Ramadhan....


* malam ni bola...FINAL Euro.. Spain vs Italy...sapa menang ek?? Spain kot..hehe :)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum....


Hari ni hari pertama sy sbg pelatih di Stesen MARDI Kluang...Alhamdulillah...semuanya berjalan dgn lancar....penat jgk hari ni...ingat hr pertama ni tak masuk ladang, mungkin a little bit briefing..so sy ngan Izah pun pki lah baju kurung yg cantik...smpi sana..dorg bw plak pg ladang...haha, tak sesuai langsung...hehe..pastu ktorg kutip durian yg jatuh...bykkkkkk~~gred D24 pulak tu..durian yg paling mahal tu..byk jgk ktorg dpt, then bw balik rumah...byk jgk ktorg bw balik...dlm 10-15 biji cmtu...hehe...kat sana ada ladang durian, kelapa, ciku, belimbing, betik...n macam2 lagi la....klu tak silap, pegawai tu kata MARDI Kluang ni adalah ladang yg kedua terbesar di Malaysia...mmg besar jgk bila tgk td...hehhe..then ptg tu ktorg sembang2 dgn supervisor ktorg...sporting gilerrr..hahaha...best!!!

ni tgh kutip durian tadi....heheh

#okeylah....malas nak cerita bebanyak...nak tdo dulu..esok keja lagi..hehe, Assalamualaikum & take care :)
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum......

Finally!!!! it's over!!! hehe....apa yg over nih?? exam dah hbs..hehehe...tak sangka dah dua tahun...4 semester dah berlalu dkt UNIMAS ni....exam...alhamdulillah...walaupun ad jgk la yg susah..hihi biasalah tu kan...InsyaAllah, dah berusaha, skrg bertawakkal saja...lepas exam mestilah cuti kan??? 



hmmm tp sy tak cuti....mgu depan kna mula praktikal di MARDI Kluang, Johor....haha..jauh nyeeee....rezeki dah dkt situ..hihi...praktikal dua bulan..then bru dpt balik tawau...


#fuhh penatnya angkat barang masuk dlm stor td....byk betul barang...sakit2 badan n tangan ni....esok nak jalan2 dulu...then lusa...will fly to JB...hehe...selamat malam semua...take care :)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum kawan2...


Sedang asyik study, tetiba teringat masakan ibu yg mmg sedappppp~~ hehe..lama lagi mau balik, mau rasa semua masakan ibu ni..ada lg 2 bulan lebih...uwaaaaa...sabar jak lah..huhu..mau tau apa yg sy khayalkan kejap td?? jap ehh..tgk gmbr di bawah ni....


ini ikan bakar cicah air asam..emmm, sedapppppp~~xda air asam ni mmg nda lengkap...




ini pulak ikan patin masak tempoyak..meleleh air liur tgk gmbr ni..wuwuwu~~


ni pulak kari ayam..semua jenis kari sy suka..hihihi


gulai jantung pisang...sedapppppp!!!

laksaaaaaa~~heheh



soto~~apa yg sedap dkt soto ni mestilah bergedel dia..haha

udang galah masak merah..mmm, yummy!!!

Semua makanan yg sy suka semua banyak kuah kan?? sy suka mkn mknn berkuah ni..suka letak byk2 especially ikan masak tempoyak tu, kari, gulai...mmg letak kuah byk2..biar banjir nasi tu dgn kuah..hahaha..klu kering jak nda sedap..sy ni memilih jgk bab mkn ni..klu kuah nda byk, mkn sikit jak la jawabnya..klu kuah byk, mmg dua tiga kali tambah nasi..heheh~tak sabar rasanya mau makan apa yg ibu masak...ehehe :)


#okeylah...cukuplah tu..byk jgk yg sy mau makan ni...tgk gambar jak laaaa..tgu balik bru dpt makan semua ni...

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum...

Rasa2nya..apa yg sy nak cuba nak smpikan hr ni ek?? haha ok sy bg pilihan jawapan ek?? 

a) nak kahwin
b) ingin kahwin
c) ingin berumah tangga

pilihannya??? hahahahahahahaha~

ok mesti dah tau kan apa yg sy nak ckp...bukanlah bermakna sy ni gatal sgt nak kahwin ok..haha..skrg ni cuti sekolah, so mmg ramai la yg nak mengikat hubungan dgn perkahwinan..sy buka Facebook mesti ada gmbr org yg dah pun bernikah..kawan sy masa sekolah menengah dulu pon dah pun nikah semalam..maaflah tak dpt pegi sbb sy ada kt Sarawak..tp sy doakan korg sentiasa bahagia dunia dan akhirat...bila tgk org kahwin, sy pun mula la berangan, bila turn sy pulak yerrr?? haha..then sy jwb balik sendiri, InsyaAllah jika jodoh dah smpi maka sy akan berkahwin la tu..hehehe, tp bukanlah skrg..sbb skrg ni pon msh lg belajar...so fokus blajar dlu la then bru blh kahwin...semua org pun mesti ingin nak kahwin kan?? tipulah klu xda yg rasa nak kahwin tu..kecuali org tu tak siuman ke, or emm teettttttt~~hahaha, mesti tau jawapan nya kan..hah hny org tu jelah kot yg tak teringin nak kahwin...


saya nak pki mcm ni bila nak kahwin nnt..sweet aje kan? kan? kan? hihih
-Gambar sekadar hiasan sahaja-

Selamat pengantin baru buat semua org dah pun berumah tangga...dah kahwin kena ingat tanggungjawab masing2 k?? sy doakan semoga anda semua bahagia di dunia dan akhirat..InsyaAllah...klu sy kahwin nnt sy pon jemput korg jgk, jgn risau..( tp bila ye?? emm, InsyaAllah bila jodoh dah sampai..hehe )

#sudah cukup cukup sudah..cukup smpi di sini saja...jgn asyik fikir pasal kahwin, nak final exam ni, nnt hati rasa gelisah pulak dehh...



Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum.....


Jika kamu memancing ikan., Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.,, Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia kembali ke dalam air begitu saja.,, Karena ia akan sakit oleh karena ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.,,

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang, Setelah ia mulai Menyayangimu hendaklah kamu MENJAGA hatinya..., Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.., Karena dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatmu...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.., Cukuplah sekadar keperluanmu... Bila sekali ia retak, tentu sulit untuk kamu menampalnya kembali.., Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu coba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, terimalah seadanya.., Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. :)

Anggaplah ia manusia biasa.., Bila sekali dia melakukan KESALAHAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.., Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya.. Sedangkan jika kamu memaafkannya bisa jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya...

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi, yang kamu pasti baik untuk dirimu.., Mengenyangkan.., Berkhasiat..,Mengapa kamu lengah, mencoba mencari makanan yang lain.., Terlalu ingin mengejar kelezatan.??

Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak dapat memakannya.., Kamu akan menyesal.................

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.., Menyayangimu.., Mengasihimu.., Mengapa kamu lengah, mencoba membandingkannya dengan yang lain. ?Terlalu mengejar kesempurnaan.??? Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain..., Kamu juga yang akan menyesal.. :)

Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu:

"Jadilah"! ". Maka ia terus menjadi.

ولا تنكحوا ٱلمشركت حتى يؤمن ولأمة مؤمنة خير من مشركة ولو أعجبتكم ولا تنكحوا ٱلمشركين حتى يؤمنوا ولعبد مؤمن خير من مشرك ولو أعجبكم أولٮك يدعون إلى ٱلنار وٱلله يدعوا إلى ٱلجنة وٱلمغفرة بإذنه ويبين ءايته للناس لعلهم يتذكرون


Dan janganlah kamu menikah dengan perempuan-perempuan musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik dari perempuan musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. Dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan Islam) dengan pria musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman lebih baik dari seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Itu adalah karena) orang-orang kafir itu mengajak ke neraka sedangkan Allah mengajak ke surga dan memberi ampunan dengan izinNya. Dan Allah menjelaskan ayat-Nya (keterangan-keterangan hukumNya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya).

(Surah Al Baqarah 2: Ayat 221)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum...


rehat kejap dr bt assignment...wahhhh byk sgttttttt keja...dah nak dkt exam, time ni la assignment melambak..huhuhu..apa blh buat...ini semua dugaan dan cabaran sbg student..kita tak kan dpt lari dari kerja2 ni selagi kita bergelar pelajar...

Kita perlu meletakkan keyakinan bahawa ujian seperti tekanan kerja sebegini adalah bertujuan untuk memantapkan nilai-nilai keimanan, ketaqwaan, kesyukuran dan rasa cinta kita kepada-Nya.

Islam telah menetapkan bahawa seseorang yang menghadapi tekanan dan kesusahan perlulah bersabar, tenang, sentiasa rasional dan yakin dengan ketentuan Allah SWT.

Allah SWT telah memberikan panduan terbaik dalam menangani tekanan sebegini melalui firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 155-156, maksudnya: "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

#don't stress2 ok..smile always..sentiasa ingat Allah kan ada ^^

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Assalamualaikum...hi everyone~~ sihat tak hari ni?? saya sihat alhamdulillah...

macam yg korg semua nmpk kt title tu...tu la tajuk untuk final year project sy...huhu..sy sendiri yg pilih tajuk tu coz sy minat in tissue culture.. so sy amik tajuk ni..nak bt tissue culture ni bkn senang...kena ada KESABARAN yang TINGGI...klu tak sabar mmg menangis la jwbnya sbb tak dpt apa yg kita nak...bak kata Prof Hamsawi....eh lupa nak kenalkan my supervisor, Prof Dr Hamsawi Sani and my co-supervisor, Prof Dr Sepiah Bt Muid...mereka ni baik sgt...hehe, sporting tau...

pokok gaharu ni ada byk species...yg sy nak bt research ni utk species Aquilaria malaccensis...mesti korg pun dah tau kan apa kepentingan dia??? hehe..ramai org fikir, gaharu blh bt duit kan....tp bg saya, sy tak nak fikir pasal duit, tp nak timba ilmu yg penting..hehe..tak lama lagi saya akan start on my project,,hopefully semua berjalan dgn lancar dgn izin Allah...InsyaAllah..doakan sy agar project ni berjaya n tinggkatkan lagi sifat sabar dalam diri..haha..skrg ni tgh cari info and baca sikit2 mengenai tissue culture...


This is me at tissue culture lab..haha..hopefully my project nnt akan berjaya because this is my first time ^^

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO


Nak kenal dgn family tu?? meh kita kenal sikit dulu...



Polypodiaceae...
Lycopodiaceae...
Elaeocarpaceae...
Anonaceae...
Moraceae...
Rutaceae...
Bombacaceae...
Burseraceae...
Lauraceae...
Magnoliaceae...
Meliaceae...
Thymelaeceae...
Dipterocarpaceae...
Myristicaceae...
Simaroubaceae...
Fagaceae...
Sapotaceae...

ni laa family-family yg perlu sy tau...
banyak tu....
bkn sng nak ingat characteristics each of the PLANT families...
lain family ada karekter yg tersendiri...
all this is called taxonomy of vascular plant..
hehe...
yg dalam family tree tu termasuk apa yg sy belajar..


#wish me luck on my exam on monday~~

take care everyone...
have a nice day :)


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Assalamualaikum....apa khabar korg semua?? sihat tak??


Nahhhhh~~ bunga utk korg semua..hihihi...


hmmm..agak lama jgk tak update blog kesayangan ni kan....
busy sgt dgn
assignment....
lab report...
proposal report....
banyak laaaa~~
huhu...
tapi akhirnya...
Alhamdulillah...
dapat jgk siapkan semua masa cuti ni...
eh lupa plak bgtau...
skrg ni cuti midsem...
semua IPTA pun cuti kan...
tapi.......
tak cukup cuti la...
haha
hari isnin ada exam
khamis pun ada exam lagi...
OSPE???
ohhhh tidakkkkk~~
banyak nyerrrrr...
then nnt ada field kat Kubah pulak...
mmg semester ni busy....
semester depan dah final year...
lagiiiiiiiiiiiiii busyyyyyyyyyyyyy~~~~
xpe laaaa
susah-susah dahulu...
senang-senang kemudian....
ye ke???
bkn klu dah grad mesti lagi busy kan??
hidup ni sentaisa ada dugaan dan cabaran...
klu xda semua tu...
itu bukan kehidupan namanya...
dugaan dan cabaran tu mmg pahit...
tp akhirnya ia pasti akan manis...
ok laaaa....
itu je nak coret2 pagi2 buta ni....
jumpa lagi...
selamat malam...
ehhh,,,, dah pagi...
selamat pagi...
take care ye awok2 semua...
Assalamualaikum :)

Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Which shape are you???


TRIANGLE (Leader)

- Ability to delegate

- My way or no way


SQUARE (Worker)

- Dependable and hardworking

- Resistance to change



RECTANGLE (Explorer)

- Inquisitives and courages

Unpredictable



CIRCLE (Socialite)

- Caring and sensitive

- Too accommodating



SQUIGGLES (Change agent)

- Creative

- Messiest and least organised



#need to submit my lab report..hehe#


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Assalamualaikum..

Just a short entry...

Ni la buku yg sy dah beli dgn baucer buku 1 Malaysia RM200...hehe..5 buah buku bacaan umum n 3 buah novel..hihi..I love books!!!!


#nak buat lab report#


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Assalamualaikum....

Sy dah hbs kan baca novel dlm seminggu..hahaha...lama jgk..biasa org hbs kan dlm sehari je kan?? actually sy tak berapa suka sgt la baca novel ni especially novel-novel cinta ni..cepat bosan, ngantuk!! Haha...tp novel yg sy baca ni byk beri pengajaran..yg lebih berilmu dr novel cinta2 ni..yg lbh menginsafkan diri....novel ni sy pinjam dr sorg kawan...nnt dah hbs cuti bg balik..hihihi


Hah ni laa buku tu...tajuknya Bumi Cinta oleh Habiburrahman El Shirazy, novelis no. 1 Indonesia...


Novel ini mengisahkan manusia yg mencari makna kebebasan. Watak2 utama yg ada dlm novel ini ialah Muhammad Ayyas, Yelena, Linor, Dr. Anastasia Palazzo. Cerita ni berlaku di Moskow Russia pada musim sejuk. Ayyas seorang penuntut yang menjalankan kajian utk masternya di Moskow. Kajian ttg sejarah2 Islam di Moskow. Ayyas terpaksa tinggal serumah dgn Yelena dan Linor yg dikatakan berbangsa yahudi dah tidak percaya dgn adanya Tuhan. Dengan harga yg mahal, Yelena dan Linor rela menjual kehormatan diri. Kegersangan jiwa telah mengheret mereka ke dalam jurang hawa nafsu bernama kebebasan. Ayyas mencuba utk mempertahankan imannya sbg pemuda muslim di tengah kehidupan bandar Moskow yg penuh cabaran. Satu kelemahan Ayyas ialah, dia tidak dpt menahan pandangan dr melihat perempuan yg cantik. Hatinya pasti resah gelisah. Tp dia dpt jgk mempertahankan imannya. Byk perkara yg terjadi kepada dirinya, sehingga pernah suatu hari setelah memberi pengucapan di hadapan umum, dia telah dicium oleh pembimbingnya sendiri iaitu Dr. Anastasia. Dr. Anastasia merupakan pembimbing Ayyas utk melakukan kajian sejarah di Moskow. Dalam diam Dr. Anastasia telah jatuh cinta dgn Ayyas. Apa yg terjadi lepas tu ek?? Ayyas kahwin ke dgn Dr.Anastasia?? Apa jadi dgn Yelena dan Linor yang sama sekali tidak mempercayai dgn kewujudan Tuhan?? Hmmm, klu nak tau...baca la novel ni ek...sy malas plak nak smbg cite tu..hahaha..klu nak tau kena la baca sendiri bru best...


**Cuti semester dah hampir 2 minggu...tinggal lg dua minggu baki cuti..uwaarrrrggghhhhh~~ cepatnya masa berlalu..mau cuti lg...huhuhu** Selamat malam semua..Assalamualaikum n take care ^_^


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Bagaimana ujian??

Firman Allah yang bermaksud "Tiap-tiap yang hidup akan merasakan kematian.Kami menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan hanya kepada Kami kamu dikembalikan"(Al-Anbiya')

Banyak ayat Al-Quran yang menerangkan kita betapa ujian ini suatu yang tidak boleh lari daripada diri setiap muslim. Mana mungkin kita hanya mengaku beriman sedangkan kita tidak diuji???

Terdapat 4 jenis ujian yang dilalui oleh diri muslim:

1)Ujian dalam mentaati perintah Allah
-Ujian sebegini harus kita ambil cakna dan serius,kerana ujian inilah yang sering dilupakan oleh kita. Kadang kala terdetik dihati sanubari berkenaan dengan amal yang telah kita kerjakan. Andai kata kita riak,kita telah terjerat dengan tipu daya syaitan.

2)Ujian menjauhi larangan Allah
-Ujian ini biasa terjadi dalam kalangan manusia sejagat. Bukan mudah untuk melakukan perkara kebaikan dalam suasana dunia yang penuh dengan lakonan dan pancaroba. Dalam kita melakukan perkara kebaikan,pasti ada perkara keburukan yang singgah untuk memecahkan dinding iman kita. Berhati-hatilah

3) Ujian melalui kebaikan(nikmat)
-Contoh yang selalu kita dengar adalah membabitkan firaun dan qarun. Bagaimana mereka diuji dengan kemewahan dunia sehingga menyekutukan Allah. Sekali Allah menurunkan bala kepadanya,habis hancur segala apa yang telah dibanggakannaya.

4) Ujian melalui keburukan(musibah)
-Firman Allah "dan sungguh Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.dan berikanlah berita gembira kepada mereka yang sabar".
kita sering menyalahkan Allah tiap kali kita ditimpa musibah.Tapi adakah kita tahu bahawa seandainya kita sabar, musibah ini dapat mengkafarahkan dosa yang telah kita lakukan selama ini.





Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO